Superfoods för bättre fokus

Focus2

Superfoods för bättre fokus

Det är verkligen inte lätt att hitta rätt i superfooddjungeln. Nya produkter och leverantörer dyker upp till höger och vänster och det är svårt att veta vem och vad man kan lita på.

Du kan lita på oss. Det kan vi garantera. Men trots att du hittat hit kanske du ändå känner dig vilse bland alla våra produkter. Vilka passar just dig, och vad vill du uppnå?

I den här artikelserien hoppas vi kunna hjälpa dig hitta precis vad du söker.

Focus

Vi börjar med superfoods för bättre fokus!

Vi lever i en tid med fler distraktioner än någonsin. Det piper till i våra telefoner stup i kvarten, meddelanden som ska svaras på och appar som ska kollas – även på arbetstid. Samtidigt är även konkurrensen tuffare än någonsin och det gäller att sticka ut och alltid ligga på topp.

Därför vill vi hjälpa dig att optimera ditt fokus. Både i jobb, relationer och på träningspasset.

Efter att ha dykt ned bland siffror i tusental, näringsämnen och otaliga vetenskapliga studier, har vi kommit fram till att de superfoods i vårt sortiment som vi tror ger dig bäst fokus är kakaopulver, maca, hampafrön, hampaprotein och moringa.

Låt oss förklara varför.

Vi kan börja med kakaopulver. Alla känner vi såklart till att choklad gör oss kära och glada, eller hur? Det finns ju faktiskt en sanning i det påståendet, och den ligger i just kakaobönan. Den innehåller nämligen inte bara lyckoämnet anandamin utan frigör även ämnen i kroppen som får oss att må bra.

Kakaopulver innehåller dessutom höga halter magnesium, järn och zink – näringsämnen som alla hjälper till att hålla hjärnan i trim och vår psykologiska förmåga på topp. Forskare har även hittat tusentals kemikalier i kakao som förbättrar både minne, fokus och koncentrationsförmåga.

Om detta låter som någonting för dig rekommenderar vi vårt kakaopulver och kakaonibs! (Recept och tillagningstips finns i länkarna.)

Ett annat superfood som ofta nämns i samband med fokus är maca, den peruanska bergsroten som odlats i Anderna i tusentals år. Otaliga studier och experiment har gjorts där det visat sig att maca inte bara förhöjt idrottsresultat utan även ökat lusten samt lindrat depression.

Till exempel visade ett test vid Northumbria University i Storbritannien att tävlingscyklister inte bara presterade bättre på vägarna, utan även mellan lakanen. Ett liknande experiment i Australien visade att kvinnor som nått klimakteriet fick tillbaka livslusten med maca.

Och då har vi inte ens nämnt att maca ofta brukar kallas “koffeinfritt kaffe” – mycket på grund av att det boostar vår hjärna på samma sätt som kaffe men med nyttigare näringsämnen.

Ett annat näringsämne som bevisligen gynnar våra psykologiska funktioner är vitamin B1. Den kallas ibland för “moralvitaminen” på grund av sina positiva effekter på nervsystemet och bibehållandet av en frisk psykologisk funktion.

Vilket leder oss in på vår nästa rekommendation – hampafrön – som inte bara är väldigt rikt på vitamin B1 utan även ovannämnda magnesium, järn och zink. En riktig superfokusboost, med andra ord! Detta gäller i högsta grad även hampaprotein.

Slutligen har vi moringa, eller “livets träd” som det även kallas. Det inte bara kryllar utav ovannämnda ämnen, utan flertalet studier har visat att det afrikanska superpulvret på grund av sin unika kombination näringsämnen höjer både fokus och koncentrationsnivåer.

Till exempel har ett forskarteam i Kamerun genom ett omfattande laboratorietest kommit fram till att moringa har antioxidanta och energigivande egenskaper som förbättrar vår atletiska förmåga och håller vår hjärna i trim.

Hittat något för dig? Vi hoppas det. Och nog även din hjärna – som snart kommer få den boost den förtjänar.

Beställ dina superfoods för bättre fokus här:

kakaopulver

kakaonibs

maca

hampafrön

hampaprotein

moringa


Källor:

http://www.thealternativedaily.com/can-improve-muscle-mass-brain-power-maca-root/

https://healthyfocus.org/the-benefits-of-moringa/

https://examine.com/supplements/hemp-protein/

http://science.naturalnews.com/maca.html

http://nrl.northumbria.ac.uk/2648/1/A%20pilot%20investigation%20into%20the%20effect%20of%20maca%20supplementation%20on%20physical%20activity%20and%20sexual%20desire%20in%20sportsmen.pdf

https://www.researchgate.net/publication/263131157_Maca_reduces_blood_pressure_and_depression_in_a_pilot_study_in_postmenopausal_women

http://www.hindawi.com/journals/omcl/2016/3517824/

Daniel