Förbättra din sömnkvalitet utan piller och andra läkemedel

Sov gott

En god natts sömn är nyckeln till hälsosamt leverne. Det låter kanske som en klyscha, men faktum är att du både åldras snabbare, lättare går upp i vikt och får ett bräckligare immunförsvar med för lite kvalitetstid ovanpå kudden. Lättare sagt än gjort kanske, för hur många gånger har du inte tittat ned på din katt eller hund i avund att den lyckades somna så snabbt, och dessutom verkar sova så djupt?! I den här artikeln – uppdelad i tre sektioner – får du tips på hur även du ska kunna öppna portarna till sömnens gudomliga rike.

Saker du kan göra under dagen för att lättare somna på kvällen

  1. Ät rätt! Nyttiga fetter som finns i till exempel kokosolja, organiska ägg och avokado främjar dina sömnhormoner. Till middag (som du alltid bör äta minst fyra timmar innan du går och lägger dig) rekommenderas ett rikligt intag av proteiner. Spirulina och andra superfoods gör underverk – mixa ihop en daglig smoothie och se vad det får för resultat på din nattsömn.
  2. Håll en daglig rutin! Gå upp, ät och gå och lägg dig vid ungefär samma tidpunkt varje dag, även på helgerna. Då gör sig kroppen automatiskt redo för att sova när det blir läggdags.
  3. Motionera! Dock inte precis innan du lägger dig då detta kan få motsatt effekt eftersom det frigör stresshormoner.SLEEPING BABAY

Saker du kan göra precis innan du lägger dig

  1. Varva ned i 30 minuter varje kväll innan du går till sängs – utan att använda någon form av elektronik. Exempel på bra nedvarvning är att läsa en bok, skriva dagbok eller ta ett varmt bad.
  2. Sov i totalt mörker och stäng av alla artificiella ljuskällor. Inte minst din mobiltelefon – skärmens ljus lurar kroppen att känna sig piggare då den reducerar melatoninnivån och gör det mycket svårare att somna.
  3. Sov aldrig i ett rum varmare än 21 grader. Idealiskt är en rumstemperatur på mellan 18 och 21 grader.

 

Saker du bör undvika

  1. Att äta socker eller kolhydrater sent på kvällen eftersom dessa kan få ditt blodsocker att skjuta i höjden – vilket gör det mycket svårare att somna.
  2. Undvik kaffe och andra koffeinrika drycker efter klockan 1 på eftermiddagen.
  3. Drick inte vatten två timmar innan och fram till att du går och lägger dig. Då finns risken att du vaknar upp mitt i natten och behöver använda toaletten.

Med dessa tips i åtanke återstår det bara att säga god natt och sov gott!

Mattias Fyrörn