Powernaps minskar stress och öka prestationen

Powernaps

Powernaps

Människan är ett av få däggdjur som bara sover en gång om dagen. Varför det är så vet man inte; kanske är det rentav ett resultat av hur vårt samhälle ser ut. Att vi lärt oss att klara oss på att sova en gång per dag i stället för att dela upp sömnen i olika intervaller. Det har till och med ansetts ohälsosamt att sova flera gånger om dagen, men nu har forskning visat att vi faktiskt mår mycket bättre av att sluta ögonen och domna bort någon halvtimme på eftermiddagen – i en så kallad powernap. Kanske var det trots allt så vi var tänkta att fungera.

Vad är en powernap?

En powernap är en tupplur som varar mellan 10-30 minuter och sker vanligtvis mellan 1-4 på eftermiddagen. Att sova längre än 30 minuter får ofta resultatet att man vaknar upp rejält dåsig och är inte att rekommendera. Sara Mednick, författare av boken Take a nap! Change your life menar att den ideala powernapen varar i 10-20 minuter. Att ta sin powernap efter klockan 4 rekommenderas heller inte då det kan störa din nattsömn.

Vilka hälsoeffekter för powernaps med sig?

Powernaps lindrar inte bara sömnbrist utan för dessutom med sig massor av hälsoeffekter. Till exempel gynnas din hjärna markant, bland annat med resultatet av bättre problemlösningsförmåga, ordminne, perceptiv inlärning och statistikinlärning. De förbättrar även vårt matematiska tänkande, vår förmåga att tyda symboler samt ger oss snabbare reaktionstider.

Utöver det hjälper powernaps till att lindra stress samt är bra både för hjärtat och blodtrycket. De hjälper oss till och med att gå ned i vikt.

Vilka typer av powernaps finns det?

Förutom de olika längderna (som vi kan dela in i 15, 30 och till och med 45 minuter) finns det flera sorters powernaps. Dessa är:

Planerade powernap innebär att du tar en lur innan du känner dig sömnig. Rekommenderas när du till exempel vet att du kommer behöva vara vaken länge.

Nödpowernap använder du dig av som namnet antyder i absoluta nödfall, alltså när du är så trött eller sömnig att du måste sova när du t.ex. kör bil eller hanterar farlig utrustning. Ta då en paus och ladda om med en powernap.

Regelbundna powernaps. Med detta betyder att du tar en powernap vid en viss tidpunkt varje dag.

Aptitlig powernap i Mårten Gås anda endast för njutandets skull!

Oavsett vilken av metoderna ovan du föredrar hoppas vi att du ska förgylla – och förlänga – ditt liv med hjälp av en härlig tupplur.

 

Mattias Fyrörn