Om vår chiafrön

Om Chiafron

Chiafrön är en av de rikaste vegetabiliska källorna till Omega-3. Fröet man får från Chiaväxten, så kallade chiafrön, är ett litet frö med unika egenskaper. Det kan användas av de som vill gå ner i vikt, diabetiker som vill ha en naturlig metod för att ha kontroll över blodsockernivån eller idrottare som strävar efter större uthållighet. Chia används såklart även av människor med det enkla målet att bara hålla sig frisk, vital och stark!

Chiafröns ursprung och upptäckt

Chiafrön har sedan urminnes tider använts av aztekerna i södra och västra Mexico. Där användes detta lilla mirakelfrö som baslivsmedel och energitillskott, men även ibland som en dyrbar offergåva till gudarna. Chiafrön användes i hundratals år och blev sedan bortglömt. Man har nu återigen fått upp ögonen för detta nyttiga frö som med tiden bara blir alltmer vanligt.
Själva ordet ”Chia” kommer från ett ord som ursprungligen betyder ”oljig”, och detta beror att man sedan en lång tid tillbaka traditionellt lagt chiafrön i blöt. Det bildas då en geléaktig, aningen oljig hinna runt fröna. Detta var tidigt ett populärt sätt att ”tillaga” chiafröet och än idag är det mycket vanligt att man gör detta i stora delar av Sydamerika.

Chiafröts effekter och näringsinnehåll

Chiafrön är rika på protein, kolhydrater, antioxidanter, omega-3 fettsyror och kostfiber, vilket gör det till ett av de mest näringsrika livsmedel som finns. Omega-3 fettsyror är essentiella oljor som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Dessa fleromättade fettsyror förser huden med näring och gör den mjuk och följsam samtidigt som de ser till att slemhinnor, membran och nerver fungerar normalt. Fettsyrorna har även en betydande roll för syresättningen av kroppens organ. Dessa underlättar nämligen transporten av syre genom blodet till alla celler, vävnader och organ.

Chia är bra för både hjärnan och näringsupptagningen i mage och tarmar. Fröet innehåller bor som stärker skelettet och ALA, Alfa-linolensyra, som är en livsnödvändig fettsyra som efter behov omvandlas i kroppen till Omega-3.Brist på Omega-3 fettsyrorna EPA, DHA i hjärnan kan leda till inlärningssvårigheter, nedstämdhet och oro.

Chiafrön

bidrar till att kolhydraterna bryts ner i en långsammare takt. Detta ger en jämnare blodsockernivå, vilket är till stor fördel för diabetiker. Att kolhydraterna bryts ner långsammare innebär också att den energigivande effekten räcker längre vilket resulterar i ökad uthållighet, något som är viktigt för exempelvis idrottare. Chiafröet innehåller dessutom en hel del nyttiga mineral- och spårämnen såsom fosfor, kalcium och kalium. Fröet binder även vatten upp till 12 gånger sin egen vikt, vilket ger ett bättre näringsupptag samtidigt som det underlättar både matsmältningen och förbättrar kroppens vätskebalans. Chia underlättar det alltså för magen och är därför ett bra alternativ till Aloe Vera.

Användning av chiafrön

Chia finns i flera olika former – hela frön, skalade frön och chiapulver. Chiafrön kan ätas som de är eller krossas för att maximera tillgången till hälsosamma fetter i fröna. Lägg hela chiafrön i dina frukostflingor, i din gröt eller blanda i dem i yoghurten tillsammans med andra nötter och frön för en god och nyttig start på dagen. Det går också bra att strö över fröna över salladen, pastan eller använda i andra maträtter. Fröna kan även användas i bakverk, t ex till att göra nyttiga chokladbollar och muffins.

Köp chiafrön här.

Oregondanne

Leave a Reply