VITAMIN C

| 0

Vitamin C kallas även askorbinsyra och är en av de mest effektiva vitaminer som finns med mängder av hälsofördelar. Den är livsviktig för kollagenbildning (kollagen är ett fiberprotein som är nödvändigt för att bindväven ska fungera) ­ en av vår kropps huvudbyggstenar. Alla de komponenter som håller ihop vår kropp, såsom huden, skelettet, blodkärlen, tänderna och tandköttet samt senor och brosk, är beroende av kollagen. Vitamin C hjälper därför till att skydda oss från symtom som uppkommer av kollagenbrist, till exempel skörbjugg.

Vitamin C är även en kraftfull antioxidant som kan skydda cellerna mot skadliga fria radikaler. Vitaminen byter inuti kroppen form till en sammansättning som hjälper till att skydda nervcellerna och förbättrar kroppens psykologiska funktion (den minskar till exempel risken för depressiva syndrom). Den kallas ibland för “antioxidanternas antioxidant” eftersom den även skyddar vitamin E ­ som också den samspelar med fria radikaler för att förhindra cellskador ­ från oxidering.

Vitamin C hjälper starkt till att absorbera järn. När järn och Vitamin C intas samtidigt bildar de en sammansättning som är mycket lättare för kroppen att uppta. Vita blodceller, som är livsviktiga för att bibehålla kroppens hälsa då de bekämpar infektioner, består av 20 gånger så mycket Vitamin C som andra celler och behöver konstant påfyllning för att hålla immunförsvaret på topp, speciellt under och efter intensiv fysisk träning.

Vitamin C finns i högkoncentrat i diverse citrusfrukter men hittas även i rikliga mängder i potatis, grön paprika, bladgrönsaker och acerolakörsbär.

Vitamin C bidrar till:

  • ­ immunförsvarets normala funktion
  • ­ att bibehålla immunförsvarets normala funktion under och efter intensiv fysisk träning
  • ­ att skydda cellerna mot oxidativ stress
  • ­ att minska trötthet och utmattning
  • ­ normal energiomsättning
  • ­ nervsystemets normala funktion
  • ­ normal psykologisk funktion
  • ­ att återbilda den reducerade formen av vitamin E
  • ­ normal kollagenbildning som har betydelse för blodkärlens normala funktion
  • ­ normal kollagenbildning som har betydelse för benstommens normala funktion
  • ­ normal kollagenbildning som har betydelse för broskets normala funktion
  • ­ normal kollagenbildning som har betydelse för tandköttets normala funktion
  • ­ normal kollagenbildning som har betydelse för hudens normala funktion
  • ­ normal kollagenbildning som har betydelse för tändernas normala funktion
  • ­ normal kollagenbildning som har betydelse för ökar järnupptaget