JÄRN

| 0

Järn behövs för en mängd avancerade processer som konstant sker i kroppen på en molekulär nivå och är oumbärligt för att vi överhuvudtaget ska kunna fungera. Mineralets huvudfunktion är bildandet av hemoglobin, den viktigaste proteinen i röda blodkroppar som står för två tredjedelar av kroppens järnnivå. Hemoglobin binder sig med syremolekylerna du andas in i luften och släpper ut dem i dina vävnader. Hjärnan tar emot ungefär 20% av blodets syre och ett normalt blodflöde till hjärnan hjälper till att stimulera kognitiv aktivitet och hjälpa till att skapa neurala vägar. Det är därför extra viktigt att barn får i sig tillräckligt med järn i sin kost ­ järnbrist under de två första åren kan leda till försenad kognitiv och psykologisk utveckling.

Ribonukleinsk reduktas är en järnberoende enzym som krävs för DNA­syntesen (celldelning). Därför behövs järn för en mängd olika processer såsom läkning och immunförsvarets funktion ­ röda blodkroppar behövs för att tillföra syre till skadade vävnader, organ och celler. Järn är även inblandat i matsmältningen samt agerar aktivator för vissa enzymer som spelar nyckelroller i energiproduktion och metabolism. Om järnnivån i kroppen är för låg kan symtom som trötthet, utmattning och yrsel uppstå.

Matjärn har två former, hem (djurbaserad) och icke­hem (växtbaserad). Viktiga källor är gräsuppfött nötkött, ostron, spenat, linser och bönor men mineralet förekommer även rikligt i till exempel ägg, fisk, russin, rödbetor, broccoli, sesamfrön och fullkornsprodukter.

Järn bidrar till:

  • ­ normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin
  • ­ normal syretransport i kroppen
  • ­ normal energiomsättning
  • ­ immunförsvarets normala funktion
  • ­ normal kognitiv funktion
  • ­ att minska trötthet och utmattning
  • ­ en roll i celldelningsprocessen