Essentiella fetter

Kokosolja

Fett är ett av våra fyra energigivande näringsämnen som dels används som energi i koncentrerad form, men också lagras i fettväven som energireserv.

Varför fett är viktigt

  • skyddar inre organ och fungerar värmeisolerande.
  • behövs för att fettlösliga vitaminer (A, D, E och K) ska kunna tas upp i kroppen.
  • ger kroppen energi.
  • bygger upp cellmembranen (cellernas väggar) och hjälper till att transportera ämnen in och ut ur cellen, samt reparerar cellen.

Olika sorters fett

Essentiella fleromättade fettsyror – viktigast
Dessa är de viktigaste för att de har livsnödvändiga funktioner i kroppen och måste tillföras via maten vi äter. Alfa-linolensyra och linolsyra är moderfettsyrorna i omega-3 och omega-6-familjerna. Linolsyra och linolensyra är viktiga i kroppen som en del av strukturen i cellmembraner och som utgångskomponenter för andra fettsyror som bl.a. kan påverka blodtrycket, blodplättar och immunsystemets svar vid skador. Från linolensyra kan kroppen framställa andra substanser som deltar i de inflammatoriska processerna i kroppen, samt huvudämnet i sperma och fosfolipider i hjärnan. De är också viktiga för den normala tillväxten och utvecklingen, särskilt för ögonen och hjärnan. Omega-3-fettsyror finns naturligt i skaldjur, fisk, (främst fet fisk) rapsolja, linfröolja, sojaolja och valnötter. Omega-6 hittar vi i vegetabiliska oljor så som kokosolja, majsolja, solrosolja.

Ex. på Go For Life produkter som har gott om essentiella fetter:
Chiafrön, Hampafrön, Havtorn, Kakaosmör, Kokosolja

Enkelomättade fetter – bra
Enkelomättat fett finner vi i rapsolja, olivsolja, nötter, frön, avokado och i fisk.

Mättade fettsyror – mindre bra
Finns främst i feta charkprodukter, kaffebröd, choklad, hårda margariner, smör och i feta mejeriprodukter som vispgrädde och ost. Bidrar till stabilare cellväggar, men för höga mängder mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Transfettsyror – sämst
Bildas vid industriell härdning av fetter och oljor, samt i våmmen hos idisslare – de finns därför även i mjölkprodukter och nötkött. I Sverige har livsmedelsindustrin kraftigt minskat transfettsyror i livsmedel under de senaste åren för att det höjer halten av det skadliga LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. För höga mängder transfett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Oregondanne

Leave a Reply