Varför du ska äta essentiella fetter

Essentiella fetter

Essentiella fetter

Någon har säkert sagt till dig att nyckeln till en god hälsa och optimal vikthållning är att helt och hållet plocka bort fett ur sin kost, men det är en sanning med modifikation. Eller till och med en osanning, eftersom essentiella fettsyror såsom omega-3 och omega-6 gör underverk för din hälsa. I den här artikeln kommer vi att berätta mer om vad essentiella fettsyror är för någonting samt ge tips på produkter som är rika på dem som du bör inkludera i din kost.

Anledningen till att dessa fettsyror kallas “essentiella” är att vår kropp inte själv kan producera dem utan vi behöver få i oss dem genom vår kost. De två vanligaste (och viktigaste) essentiella fettsyrorna är omega-3 och omega-6 och är nödvändiga för en mängd kroppsfunktioner. Nedan följer en lista på några av dess viktigaste hälsoeffekter:

– Regulerar blodtrycket och motverkar hjärtsjukdom och blodproppar

– Regulerar leverns, njurarnas och sköldkörtelns funktion

– Viktiga i att bygga cellmembran samt för hormonproduktion

– Bidrar till hjärnans och nervystemets normala funktion

– Bryter ned kolesterol

– Motverkar ledsmärta och mensvärk

– Bidrar till en frisk hy och friskt hår

Som du ser är essentiella fettsyror livsviktiga, men innan du rusar ned till mataffären och inhandlar produkterna vi kommer att lista nedan som är rika på omega-3 och omega-6 är det viktigt att poängtera att kroppen även behöver ett rikligt intag av zink, magnesium och vitamin B6 för att kunna absorbera de essentiella fettsyrorna. Dessutom är det viktigt att inte äta för mycket av t.ex. omega-6  utan ha en bra balans mellan de båda. Nå, var finns nu de bästa källorna?

Omega-3

Chiafrön

Hampafrön

– Linfrön och pumpafrön

– Sojabönor (inkl. tofu och andra sojaprodukter)

– Valnötter

– Kidneybönor

– Lax (observera att fisk även innehåller onyttiga fetter, men vildfångad lax till exempel är att föredra)

Omega-6

– Chiafrön

– Hampafrön

– Nötter

– Frön och korn

– Bladgrönsaker

– Vegetabiliska oljor (majsolja, sesamolja, solrosolja, etc. – tänk på att välja ekologiskt)

– Avokado

Hur kombinerar man då in dessa produkter på rätt sätt i sin kost? Här nedan följer ett förslag.

Veckomeny

– Få i dig en matsked chiafrön fem dagar i veckan

– Ät flera avokado i veckan

– Få i dig en matsked linfrön, valnötter eller hampafrön 2-3 dagar i veckan

– Ät en näve oliver varannan dag

Lycka till!

Mattias Fyrörn