Boostar din hjärnas funktioner

Brainboost

Hur du boostar din hjärnas funktioner på ett roligt sätt – fungerar för alla åldersgrupper!

Du har säkert hört det här skämtet förut: “Två saker händer när man blir gammal. Den första är att man tappar minnet. Jag kommer inte ihåg den andra.” Vi har alltid trott att minnet blir sämre bara för att man blir äldre, men det är inte riktigt sant. Man kan faktiskt hålla sitt minne skarpt genom att äta rätt och utföra diverse övningar oavsett ålder. Vår tror att uppnå vår egen potential är en resa där vi utvecklas varje dag och inte en destination. Låt oss gå in på det i detalj.

Varför degenererar våra hjärnor?

Vi har länge trott att hjärnan endast växer under barndomen och några år efter att vi blivit vuxna, men att det sedan är utförsbacke. Som tur är stämmer det inte riktigt. Hjärnans förmåga nedsätts av diverse sjukdomar, trauman, huvudskador eller helt enkelt dålig kost.

Hjärnforskare såsom Michael Merzenich vid University of California har bevisat att vi inte bara kan lära oss återfå förlorade funktioner utan även utveckla helt nya funktioner långt in i livet. Detta på grund av någonting som kallas neuroplasticitet.

Vad är neuroplasticitet?

Enkelt sammanfattat är neuroplasticitet hjärnans förmåga att omorganisera sig genom att forma nya neurologiska kopplingar. Det fantastiska med detta fenomen är att du själv kan rikta träningen mot specifika delar av hjärnans funktion och på så sätt göra dem starkare. Du kan till exempel jämföra det med att gå på gymmet och träna upp en viss muskelgrupp. Och precis som på gymmet är det viktigt att du tränar regelbundet.

Om du till exempel på grund av en stroke förlorat rörelseförmågan i vänsterarmen kan du genom specifika övningar återfå rörelseförmågan genom att hjärnan till slut kopplar om nervtrådarna.

Vad kan jag redan nu göra för att hålla hjärnan i trim?

Det finns massor av sätt att träna upp din hjärnas neuroplasticitet. Har du en smartphone eller läsplatta? I så fall har du hel del mängd så kallade “brain training”-appar till ditt förfogande. Men vilken i detta myller av alternativ är mest effektiv? Här följer tre tips:

  1. BrainHQ – en klassisk app som skapats av ett forskarteam i framkanten av neuroplasticitet.
  2. Peak – enkel att använda och navigera runt i och har ett stort urval övningar.
  3. Lumosity – ungefär som Peak men aningen svårare att använda.

Om du bara har en vanlig dator kan du utforska de många spännande länkarna på http://www.brainhq.com/

Mattias Fyrörn